zondag 13 augustus 2017

" WERK AAN DE WINKEL"

Dit blog-dagboek is bedoeld als hulp bij mijn doel om af te vallen middels een koolhydraatarm dieet, wat eigenlijk een leefstijl moet worden. Onder begeleiding van een diëtiste probeer ik mij dit eigen te maken. Van internet (Facebook e.d.) en uit kookboeken haal ik recepten en geef er mijn eigen draai aan. In dit dagboek ga ik alle recepten, die ik uitprobeer, verzamelen. Het zal worden opgebouwd in dagmenu's bestaand uit 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Het streven is om iedere 2-3 uur wat te eten! Per dag zal ik tevens aangeven of ik een hongergevoel heb gehad, of ik genoeg heb gedronken, hoe lekker ik het eten vind en hoe ik me voel.

MIJN DOEL: 

Mijn doel is om me weer lekker in mijn vel te voelen, met een figuur dat bij mij past. Jaren geleden, een aantal jaren voordat ik kinderen kreeg, woog ik 56 kilo en had maatje 32-34. Dat was wel te mager voor mijn lengte, 1.68 meer, maar tot wat ik nu ben uitgegroeid is ook niet bepaald gezond. Ik heb nu een gewicht bereikt wat ver boven de gezondheidsgrens ligt, heb last van fibromyalgie en heb door artrose versleten knieën. Mijn overgewicht draagt niet bepaald bij tot een goede mobiliteit. 

BELONINGEN:

Om het vol te kunnen houden in het begin, ga ik mezelf cadeautjes beloven bij het behalen van resultaten. Bij iedere 5 kilo die ik ben afgevallen, mag ik mezelf belonen. De resultaten moeten echter wel minstens 14 dagen stabiel zijn of nog verder verbeteren alvorens ik mezelf een beloning mag geven. 

"TIPS EN TRICKS":

Hieronder een aantal tips, o.a. van de diëtiste en die ik uit boeken en van internet zoal verzameld hebt, die ikzelf wil gaan gebruiken.

TIP 1: Maak maandelijks een "Selfie" in je ondergoed. Heel confronterend.

TIP 2: Weeg 1 x per week ( niet meer) op hetzelfde tijdstip en meet jezelf maandelijks. Soms verlies je meer omvang dan gewicht. Hieronder een voorbeeldlijstje. 


Datum en tijdstip

Gewicht en tijdstip

BMI

Boven wijdte/ borstomvang

Taille

Heupomvang

Rechter bovenarm

Linker bovenarm

Rechterpols

Linker pols

Rechterbovenbeen

Linker bovenbeen

Rechter kuitomvang

Linker kuitomvang


TIP 3: Drink voldoende water, 1,5 - 2 liter per dag. Zelf heb ik hier moeite mee en heb een app (Hydro coach) op mijn smartphone geïnstalleerd die mij helpt herinneren om te drinken. 

TIP 4: Zorg voor voldoende slaapuren, minimaal ZEVEN! Ikzelf heb mijn smartphone zo ingesteld, dat ik een signaal krijg op het tijdstip dat ik naar bed moet gaan. 

TIP 5: 's Morgens te weinig tijd, maak het eten wat je meeneemt naar je werk de avond van te voren klaar. Bedenk van te voren wat je gedurende de dag wil eten, om te voorkomen dat je te weinig mee neemt en in de verleiding komt om de verkeerde dingen te eten of te gaan snaaien. 

TIP 6: Eet tot de lunch geen koolhydraten. Eet niet te weinig, 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Cluster je koolhydraten zoveel mogelijk rond de lunch. Eet maximaal 50 g koolhydraten per dag in het begin. 

TOT SLOT:
Bron: Internet (FB)
FIJNE AVOND,
MARIAN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten